Мільярдні трансфери та агентська монополія в Україні. УЄФА опублікував щорічний фінансовий звіт

Футбол України 18 Січня, 12:47 1061
Мільярдні трансфери та агентська монополія в Україні. УЄФА опублікував щорічний фінансовий звіт | 19-27
Приготуйтеся: на вас очікує мозкова атака головними цифрами 2016-го.

УЄФА опублікував щорічний звіт за фінансовий (і не тільки) рік, а UA-Футбол вибрав з нього ключові факти, розділивши величезний матеріал на дві частини. У першій із них ми поговоримо про відвідуваність, власників клубів, клубну екіпіровку, трансфери і агентів. У другій ми торкнемося тему клубних доходів, витрат і рентабельності.

Турніри та вболівальники

  • тенденція зміни відвідуваності вищих дивізіонів. Неважко здогадатися, що чим ближче колір до червоного, тим менше це до добра. Сірий - особливих переворотів за рік не відбулося.

Мільярдні трансфери та агентська монополія в Україні. УЄФА опублікував щорічний фінансовий звіт - изображение 1

  • ТОП-20 клубів по загальній відвідуваності. У таблиці представлені клуби з Іспанії, Англії, Німеччини, Шотландії, Італії, Португалії та Нідерландів

Мільярдні трансфери та агентська монополія в Україні. УЄФА опублікував щорічний фінансовий звіт - изображение 2

  • німецька Бундесліга вчергове лідер за середньою відвідуваністю, але АПЛ випереджає за загальною (нагадаємо, що на Туманному Альбіоні в елітному дивізіоні виступає більше команд). На третьому місці, що дивно, англійський Чемпіоншип.
  • текстом без таблиць пропишемо також, що за сезон сім клубів зуміли збільшити свою відвідуваність більш ніж на 5 тисяч. Окремо варто відзначити «Вест Хем», приріст якого склав цілих 22 тисячі завдяки переїзду на новий стадіон.

Мільярдні трансфери та агентська монополія в Україні. УЄФА опублікував щорічний фінансовий звіт - изображение 3

Власники клубів

  • згідно зі звітом УЄФА, 9 українських клубів належать вітчизняним власникам, у одного клубу немає кінцевої контролюючої персони («Сталь»? «Маріуполь»?), ще по двом клубам даних немає взагалі («Верес»? «Чорноморець»?). Для прикладу зазначимо, що в Австрії всі 10 клубів не мають кінцевого бенефіціара, а в обох «верхніх» англійських дивізіонах закордонні власники представлені більше місцевих.
  • тенденції останніх десяти років показують, що активніше купувати футбольні клуби почали американці, в той час як знизили свою активність російські та близькосхідні інвестори. Але якщо взяти вибірку з 2016 року, то тут у лідерах Китай, представники якого брали участь у 70% всіх угод з купівлі клубів.
  • не менше дванадцяти інвесторів по всій Європі мають інтереси (контролюють або впливають у тому числі через пов'язаних осіб) відразу на кілька клубів на континенті (на карті нижче). Наприклад, один із агентів у кіпрському клубі значиться як інвестор, а в Бельгії його родичі входять до Ради директорів іншого.

Мільярдні трансфери та агентська монополія в Україні. УЄФА опублікував щорічний фінансовий звіт - изображение 4

  • одним із найцікавіших є «корпоративне володіння». Серед таких кожен знає групи «Сіті» («Ман Сіті», «Нью-Йорк Сіті», «Мельбурн Сіті», «Йокогама», «Жирона» і т. д.) та «Ред Булл» («РБ «Зальцбург», «РБ Лейпциг», «РБ Нью-Йорк» і тощо). Також сюди відносяться «Suning Group», «Aspire Academy» і «Traffic Sports».

Таймлайн появи на карті світу «корпоративних клубів»

Мільярдні трансфери та агентська монополія в Україні. УЄФА опублікував щорічний фінансовий звіт - изображение 5

Екіпірування і спонсори

  • сукупна частка атрибутики Адідаса та Найкі у ТОП-16 провідних чемпіонатів континенту становить 40%. Нагадаємо, що в багатьох видах спорту вже відійшли від практики, коли спонсори шиють форму для клубів, у багатьох випадках контракти підписуються відразу з цілими лігами.
  • найдорожча форма у Найкі (71 євро за футболку), дешевше за всіх продає Хома (54 євро за штуку).
  • якщо брати країни, найвища середня ціна на футболку в швейцарській Суперлізі (87 євро). Найнижча з тих же ТОП-16 ліг в Україні (43 євро за штуку).
  • дорожче за всіх в Україні атрибутику продає «Шахтар» (79 єврокупонів за футболу). «Найдемократичніші» ціни у «Сталі»: 21 євро за одиницю.
  • серед, знову-таки, ТОП-16 ліг тільки в Україні, Греції та Португалії 0 стадіонів з комерційними назвами (мабуть, в УЄФА вважають, що «Славутич-Арену» і «Оболонь-Арену» інвестори зводили, за що і отримали право «з народження» носити спонсорські назви).

Трансфери

  • влітку 2017-го трансферні витрати побили чергові рекорди і склали 5,6 млрд. євро. 80% всіх витрат припали на ТОП-5 ліг: Англія, Італія, Франція, Іспанія та Німеччина.
  • АПЛ, що логічно, має найбільшу частку ринку: 29%. По 15% в Італії та Франції. 11 і 10 відсотків відповідно – в Іспанії з Німеччиною. На решту ліги прийшлося в сумі 20% літніх трансферів.
  • найбільш затребувані серед топових гравців (суми угод від 15 млн. євро) були французи (11 продажів), слідом йдуть 8 іспанців, а також по 7 аргентинців, англійців та італійців.
  • АПЛ минулого літа найбільше витратила і більше всіх виручила на продажах. При цьому, дефіцит англійських клубів склав майже 800 млн. євро. Краще за всіх «у плюс» спрацювали португальські клуби: +231 млн. євро.
  • витрати французької Ліги 1 на трансфери порівняно з літа 2016-го зросли – присядьте – на 331%. Зрозуміло, що всю погоду зробив трансфер Неймара, від якого ще багатьом буде щикатись.
  • Україна поряд з Норвегією і Швецією в числі найкращих поза ТОП-10 країн по зростанню пропорційного прибутку. Спасибі Ярмоленку.
  • з ТОП-10 клубів Європи тільки «Монако» і «Барселона» минуле літо завершили з прибутком. ПСЖ, «Мілан», «Ман Сіті» та «Ман Юнайтед» завершили попереднє трансферне вікно зі збитками мінімум у 150 млн. євро.

Агенти

  • про найнижчу агентську комісію повідомили французькі, іспанські, ізраїльські та грецькі клуби (8-9%). Про найвищу – швейцарські, польські та датські (19-21%). Ситуація по Україні не аналізувалася.
  • у 96 великих угодах минулого літа (це з продажами від суми в 15 млн. євро) брали участь 70 агентів.
  • в Україні понад 27% агентського ринку належить «ProStar» (Вадим Шаблій). Це найбільша монополія серед ТОП-15 ліг Європи. Найближчий «конкурент» – Австрія, де за 13% ринку відповідають друзі або родичі гравців.

Олександр Риженко