12/07/2018 13:11 582

Пробивач стель. Що дасть «Ювентусу» прихід Кріштіану Роналду

​Остання частина «пазлу»...

«Угода століття», «історична мить в італійському футболі», «великий перехід, здатний підняти економіку Італії», «про кальчо знову заговорять у світі», «мрія, що здійснилася», - італійські журналісти, вболівальники та фахівці перебувають у тотальному шоці, поєднаному з тотальним захопленням. І справді, перехід Кріштіану Роналду з «Реала» до «Ювентуса» після трьох перемог поспіль у Лізі Чемпіонів, трьох поспіль Золотих М'ячів та інших феноменальних досягнень, викликав просто неймовірний резонанс. На Апенінах сподіваються, що найбільший трансфер в історії кальчо поверне його до славного минулого, потягне за собою вперед не тільки «Юве», а й всю Серію А. Навіть опонентів вічного чемпіона тішить майбутній прогрес кальчо, принаймні на словах. Всі згадують про бразильського Роналдо, Мішеля Платіні, Дієго Марадону, Андрія Шевченка та інших суперзірок давно не баченого у Серії А калібру. Ейфорія заповнила «чобіт». Ми ж спробуємо тверезо розібратися в причинах такого трансферу з боку «б'янконері».

Американська мрія

Навіщо викладати за 33-річного гравця 117 мільйонів євро і сплачувати йому 30-тимільйонну зарплатню протягом чотирьох років? Власне, останні кілька днів дали майже вичерпну відповідь. Останнім часом легендарний туринський клуб вступив у боротьбу з власною сутністю. Як і «Баварія», «Ювентус» - корпоративний клуб, де одна людина, чи то гравець, чи то тренер, ніколи не мала вирішального впливу. Клуб, ДНК якого - планомірний повільний розвиток без вибухів та потрясінь. Втім, останніми роками у керівництві «Старої Синьйори» дотримуються плану «американізації» клубу, перетворення його на світовий бренд і в громадському, і в економічному плані. Згідно з планом керівництва, клуб повинен стати стилем життя, причому навіть для тих, кому байдужий футбол. Зовні найпомітнішою частиною цього була зміна емблеми з традиційно футбольно-європейської на схожу на американські бренди одягу або автівок. Презентації, гала- також витримані в голлівудському стилі. Навіть спеціальний лого, присвячений переходу КріРо, виглядає як лого нової лінії модного одягу або концертного туру популярної рок-зірки.

Пробивач стель. Що дасть Ювентусу прихід Кріштіану Роналду - изображение 1

При цьому донедавна «голлівудському» Юве» бракувало того, без чого ані Голлівуд, ані НБА, ані НФЛ, ані Америка загалом не здатна існувати - зірки. Не дивно, адже в корпораціях зірок бути не може. Причому мова здебільшого навіть не про зірку на полі, а про зірку медіа, про обличчя клубу, презентора, акулу соціальних мереж. Похмурі нудні бійці на кшталт Джорджо К'єлліні, Андреа Барцальї, Маріо Манджукіча та Гонсало Ігуаїна вже точно не підходили на таку роль. Молодий експресивний Джанлуїджі Буффон цілком міг згодитися, та все ж він воротар, а не бомбардир. Та й молодим Джіджі був давно. Нині він став розсудливим, є ідеальним прикладом скромності та гри на команду. До того ж, він залишив клуб, а з ним пішли й останні залишки блиску, останні залишки медійності. І якби справа була лише в медійності! Після відходу Леонардо Бонуччі та Джіджі в команді утворився вакуум влади. Нині тут просто немає лідерів. Крім немолодого К'єлліні, ніхто не заслуговує на капітанську пов'язку, немає кому вести за собою команду.

«Голлівудський» «Юве» не міг дозволити собі залишитися командою барцальї, де шільо, манджукічів. Не міг залишатися на не особливо вражаючому показнику в 32,5 мільйони шанувальників у Facebook. Тож в цьому плані один з найпопулярніших мешканців соцмереж у світі (з 122-ма мільйонами шанувальників на Facebook він випередив і Шакіру, і Віна Дізеля, і свою попередню команду) - неоціненна підмога для клубу, який вигравав все в Італії протягом останніх чотирьох років і при цьому примудрявся ще два роки тому поступатися моторошно кризовому «Мілану» за надходженнями від комерційних прав. З огляду на довічний контракт з Nike, прибуток португальця за рік доходить до 110-ти мільйонів доларів, що приблизно дорівнює прибутку його нового клубу. Говорячи відверто, CR7 - нині успішніший та дорожчий бренд, ніж Juventus.

Пробивач стель. Що дасть Ювентусу прихід Кріштіану Роналду - изображение 2

Тому не дивує, що навіть неофіційні чутки про його прихід протягом лічених днів підняли ціну акції його нового клубу на третину. А вартість активів клубу, що продаються на біржі - з 665-ти мільйонів євро до 815-ти. Що вже покриває трансферну суму, сплачену за гравця. Що ж стосується Facebook, то цей перехід лише за день додав клубу 500 тисяч нових шанувальників.

Нині й «Рома» зі своїм американським власником активно йде шляхом брендизації, будує свій стадіон, китайські власники «Інтера» мають амбітні плани. Прихід Роналду - це смертельний удар для обох. Чому для «Інтера»? Якщо вірити опитуванням та дослідженням, китайські вболівальники в 75-ти відсотках випадків йдуть не за клубом, а за особистістю, за зіркою. А популярність КріРо в найбільш густонаселеній країні світу просто зашкалює. Навіть китайському «Інтеру» в боротьбі з нею немає чого ловити. Так, залучення більш молодого бренду на кшталт Неймара або Мбаппе було б логічнішим. Але ж і набагато дорожчим. Та й ці гравці просто не поїдуть до кризової Серії А. У звичайному стані не поїхав би й Кріштіану. Однак в цій ситуації не вихопити найкращого гравця світу за не космічні за нинішніми мірками гроші було б дурістю. Він дасть результат тут і зараз, не лише спортивний, а й фінансовий. А в Америці саме це й шукають. Навіть в туринській.

Найкращий захист - це атака

Втім, справа не лише в «Проекті Голлівуд». Все набагато серйозніше. В клубі відчувають, що сягнули стелі у своєму розвитку. Попри всі старання загальна вартість клубу (1250000 євро за підрахунками Forbes) поступається вартості того ж «Реала» майже втричі, річний дохід (406 мільйонів євро) в 1.66 рази менше за реалівський. У рейтингу того ж Forbes «Юве» йде лише дев'ятим, в Deloitte Money League - десятим. «Ювентус Стадіум» в час відкриття був проривом в Італії, оскільки був першим стадіоном, що належав клубу.

Пробивач стель. Що дасть Ювентусу прихід Кріштіану Роналду - изображение 3

Щоправда, вже тоді здавалося, що 42 тисячі місць - замало для європейського гранда. І нині в цьому напрямку вже немає куди розвиватися, оскільки абонементи продаються з максимальною швидкістю, право на назву арени було продане рік тому страховій компанії «Allianz». Максимальні довгострокові контракти з іншими спонсорами укладені. Тож з цих колодязів витягнули всю воду. Нині клуб не здатний на великі стрибки. Звісно, він планомірно розвивається відповідно до своєї традиції і безумовно додавав би і надалі. Однак в умовах шаленого трансферного ринку цей прогрес було б просто поглинуто зростанням витрат на гравців. Вже на 2019-й рік вперше за сім років клуб прогнозував операційні витрати, а не доходи, нехай і невеликі.

У такій ситуації потрібні інші методи, інші ресурси. А де їх знайти? Тим більше, що італійський футбол у фінансовій та професійній кризі, економічне становище в країні також залишає бажати кращого. Та ще й парламент тиждень тому заборонив рекламу букмекерських контор, що позбавляє футбольні клуби вірного та чималого заробітку. Сподіватися на Федеркальчо, яким керує тимчасовий комісар з Олімпійського комітету, або на Серію А, що залишалася без президента впродовж цілого року, не доводиться. Доводиться тягнути себе самому. А за не найкращого становища власника це проблематично. Концерн Fiat, який, як і клуб, належить холдингу Exor родини Аньєллі, перебуває в кризі, автомобілі Fiat та Chrysler продаються погано, в розробку нових вкладається замало. Тому слід шукати нові шляхи.

Так, обурення працівників концерну, які оголосили триденний страйк через вкладання грошей в одного гравця замість нових моделей авто, а також замість підвищення їм зарплатні вперше за десять років, цілком зрозуміле. Зрозумілі й скарги на труднощі працівників концерну в спробах просто пережити місяць. Тим більше, що, згідно з повідомленнями, Exor має намір частково фінансувати угоду, та ще й запропонувати гравцеві стати обличчям свого бренду Ferrari.

Пробивач стель. Що дасть Ювентусу прихід Кріштіану Роналду - изображение 4

Насправді ж потужний та динамічний бренд на ім'я CR7, який легко додає в ціні після однієї гольової секунди, може стати відмінним рішенням для стагнуючого холдингу. До того ж, прихід такого бренду та спонсорів, які обов'язково прийдуть за ним, ніби остаточно скидає з клубу пляму Кальчополі та скандалу навколо передачі мафії квитків на матчі. Хто про це згадає, коли Роналду на полі?

Звісно, мова про чималий ризик. Якщо Роналду не заграє в жорсткій Серії А або отримає травму - 340 мільйонів євро брутто, вкладені в його контракт (і це нам ще невідомі розміри бонусів та премій) будуть викинуті на вітер. Протягом чотирьох років кидати 20 відсотків річного доходу клубу на фінансування контракту одного гравця, та ще й немолодого - необачна та авантюрна політика. Політика «Парі Сен-Жермен», а не «Ювентуса». Політика Дональда Трампа, а не Білла Гейтса. З іншого боку, Трамп також досяг успіху і навіть виграв Чемпіонат США з політики, а геніальних гейтсівських ідей у родини Аньєллі вже не залишилося. У Римі будь римлянином, в Турині - туринцем, в Нью-Йорку - нью-йоркцем? В тому-то й справа, що туринці бажають бути нью-йоркцями.

Святе місце вже не порожнє

Спогади про Трампа та його перемогу в чемпіонаті змушують згадати і про спортивні причини. Прориву бренду «Ювентус» заважає ще одна скляна стеля. Дев'ята-десята команда мані-ліг у футбольній Європі в останні роки входить в трійку-четвірку найкращих. Рекордні сім Скудетто поспіль з рекордом клубу за набраними очками і забитими м'ячами, рекордні чотири Золоті Дублі поспіль, два фінали Ліги Чемпіонів за чотири роки, поразки від грандів лише на останніх хвилинах в інших двох сезонах ЛЧ, перемоги над «Барселоною» та «Реалом» в часи домінування іспанських грандів. Лаври єдиної команди протягом останніх п'яти років, яка вибила «вершкових» з ЛЧ і однієї з двох неіспанських, які вибили «синьо-гранатових».

Пробивач стель. Що дасть Ювентусу прихід Кріштіану Роналду - изображение 5

Бракує лише одного, того, чого бракувало й раніше. «Вухатого» Кубка. А в здобуванні цього трофею Роналду немає рівних. Рекордсмен за голами у Лізі Чемпіонів (120), переможець п'яти таких турнірів, з них чотирьох за останні п'ять років, єдиний, хто забивав в трьох фіналах турніру, може скільки завгодно не допрацьовувати у лізі, але в головному клубному турнірі Європи він завжди на коні. Навіть перші півроку попереднього сезону з двома голами у лізі не похитнули його впевненості в собі і не завадили в травні забрати ще один Кубок Чемпіонів.

Рекордсмен за програними фіналами ЛЧ в цьому турнірі вважається «лузером», хоча вже давно заслужив перемогу. І за залізної оборони та воротаря висновок босів клубу про те, що їм потрібен насамперед «панчер» в атаці, насамперед переможець, абсолютно очікуваний. Такого «панчера» до початку липня не було. Гонсало Ігуаїн, два роки тому куплений за 90 мільйонів євро, щоразу провалюється у вирішальні моменти. Міралем П'яніч - чудовий плеймейкер, який нагадує Луку Модріча та Андреса Іньєсту в усьому, крім дій у вирішальні хвилини. Голів та божевільної боротьби Маріо Манджукіча недостатньо. А Пауло Дибала, якого вже оголосили «новим Ліонелем Мессі» і одним з лідерів нового покоління світового футболу, у сезоні 2017/18, схоже, остаточно довів, що є ким завгодно, але не лідером. У Серії А він приніс вирішальний гол у ворота «Лаціо» та вирішальний асист до голу у ворота «Інтера» (без цих перемог Скудетто б не було). А ось у Лізі Чемпіонів знову зник. Та й загалом, попри 26 голів у сезоні 2017/18, часто виглядав загальмованим, незадоволеним, байдужим, сварився з партнерами по команді та тренером. Тож місце лідера команди вакантне. Було вакантним.

Райан Гіггз заявив, що Кріштіану привела до «Ювентуса» нав'язлива ідея - бути вище Мессі. Португалець нібито вважає, що Кубок Чемпіонів, виграний з третьою командою, остаточно вирішить суперечку про те, хто з них краще. Що ж, в Турині він зустрів клуб зі своєю нав'язливою ідеєю - виграти той самий Кубок. «Б'янконері» відчувають, що заслужили цей трофей і тому після восьми років вдумливого будівництва клубу-еталону готові до останнього ривка, готові до авантюри. А ми готові спостерігати за цим видовищем.

Читайте першими новини про світовий футбол на каналі 1927 у Telegram
Loading...
Для того, щоб залишати коментарі, потрібно увійти на сайт або зареєструватися
| Реєстрація
Показати більше