Через азартну складову, долучатися до спортивних подій почали фанати з усього світу, які сподіваються не тільки отримати задоволення від споглядання улюбленців, а й виграти трохи грошенят. Технології максимально спростили всі процеси, тому тепер поставити на виграш улюбленої команди можна лише за кілька дотиків.
І команди, і відповідні компанії отримують великий зиск від реклами, що демонструється впродовж спортивного сезону. Компанії, що працюють у сфері азартних ігор (букмекери), отримують шалені дивіденди від реклами, тому з радістю продовжують вкладати в неї гроші. Але уряди таких країн, як Велика Британія, дуже ретельно слідкують за такими спонсорами та блокують їхню рекламу.
Командам потрібні спонсори, а спонсори-букмекери?
Взаємодія зі спонсорами – це обов'язкова складова частина процесу управління командою. Саме спонсори надають кошти на такі речі, як переходи дорогих гравців (трансфер), будівельні та реставраційні роботи, ба навіть, виплата заробітних плат. Крім того, команда може зосередитися на здобутті перемог лише якщо вона матиме все необхідне, що також забезпечується за рахунок спонсорів.
Якщо команда є господарем якоїсь події або матчу, витрати покривають саме спонсори. Компанії платять за те, що їхнє спонсорство дозволяє їм «світитися» та поширювати знання про власний бренд, що безпосередньо позначається на взаємодії з клієнтами та обсягах продажів.
Упродовж останніх років букмекери спонсорували декілька команд. Це один із найефективніших маркетингових методів, оскільки він дає можливість впливати на підсвідомість. Фанати бачать логотипи на спортивних формах чи рекламних плакатах уздовж поля, проте вони не замислюються над цим, адже уважно спостерігають за перебігом подій на полі.
Водночас якщо їх запитати через декілька тижнів, вони зможуть сказати назви букмекерських компаній, адже підсвідомо запам'ятали їх. Саме тому такий різновид реклами є вкрай ефективним. Це вже не перший раз, коли в спорті піднімається питання про спонсорство букмекерами.
Азартні ігри негативно позначаються на нас, і ми не можемо ігнорувати цей факт
Люди здебільшого погоджуються з тим, що спонсорство букмекерами нічим не відрізняється від спонсорства компаніями, які пропонують шкідливу продукцію, на кшталт цигарок чи алкогольних напоїв. У людини може досить швидко розвинутися залежність від азартних ігор (ігроманія), що може спричинити погіршення фінансового чи, навіть, фізичного стану, особливо у молоді. Коли молодий глядач бачить на формі улюбленого футболіста логотип букмекерської компанії, він починає асоціювати таку компанію з чимось класним.
Реклама букмекерів у традиційних ЗМІ, на кшталт телебачення чи газет, має задовольняти певні норми та обмеження. Водночас для спонсорів-букмекерів таких обмежень немає через обмежений простір та спортивну природу події. Тому можна стверджувати, що спонсори-букмекери заохочують до розповсюдження ігрової залежності та провокують дітей та молодь до такого пороку.
Юні фанати, на жаль, надзвичайно піддатливі й можуть почати експериментувати з азартними іграми під приводом вірності команді. Азартні ігри паплюжать саме поняття спорту, який покликаний оздоровлювати та розважати друзів та родини.
Залежність від азартних ігор є великою проблемою, а спонсори-букмекери можуть зробити її ще гіршою
Упродовж багатьох років кількість залежних від азартних ігор людей невпинно зростає, і, здається, футбол також провокує таке зростання. Ніхто зі спонсорів не зрівняється з букмекерами за обсягом реклами на матчах, на формі гравців та під час прямих трансляцій.
На жаль, таке спонсорство також сприяло нормалізації відносин між спортом та індустрією азартних ігор. Маркетингові тенденції сьогодення сильно залежать від контрактів із зірками та розповсюдження інформації через тих, хто має вплив на суспільну думку. Якщо якась зірка футболу вдягне одяг із логотипом букмекерської компанії, що є спонсором команди, це можна неправильно тлумачити як підтримка зіркою відповідної компанії.
Маркетингові кампанії зайшли настільки далеко, що тепер люди почали перейматися не через можливу залежність від азартних ігор, а як долучитися до такої шкідливої звички.
Колообіг грошей в азартних іграх
Для спонсорства букмекерські компанії здебільшого використовують гроші, отримані від прибутку з гравців. Цими гравцями зазвичай є фанати, які бажають розважитися, але часто ними є й численні особи, які страждають на ігрову залежність. Оскільки футбол є найбільшим різновидом спорту на планеті й не припиняє розширювати власну популярність, усе більше людей перетворюються на жертв рекламних кампаній та впливу зірок, клуби котрих букмекерські кампанії так завзято підтримують.
Ті, хто бореться із такою залежністю, можуть також «здатися» під впливом постійних кампаній та реклами, а постійний контакт із такою інформацією може змусити людей думати, що азартні ігри є прийнятним явищем, що насправді не так, адже шкідливі наслідки ігроманії добре задокументовані. Ба більше, ігроманія впливає не тільки на конкретну особу, а й на її друзів та родину.
Тому так важливо повністю виключити можливість піддатися на таку провокацію. Для цього необхідно заборонити букмекерам спонсорувати футбол та і взагалі спорт.
Боротьба з хвилею, що наростає
Деякі команди Прем'єр-ліги, на кшталт Crystal Palace, уже почали відмовлятися від логотипів спонсорів-букмекерів на формі гравців. За це їх можна лише похвалити, але це лише початок. Уряду країни й органам місцевого самоврядування потрібно запроваджувати жорсткіші обмеження.
Заборона на нанесення логотипів на форму не забороняє спонсорам-букмекерам купувати рекламні площі під час матчів, які зараз стали помітнішими. Якщо команда бажає рекламувати спонсора-букмекера, то вона має рекламувати й не менш яскраве повідомлення щодо небезпек ігроманії.
Букмекери невпинно працюють над тим, аби зробити власні рекламні кампанії привабливішими та гламурними. Попри те, що через заборону спонсорів-букмекерів команди можуть недоотримати мільйони, таке рішення, у підсумку, знизить кількість нових осіб, що страждають на ігроманію. Зрештою, команди можуть спонсоруватися й іншими компаніями.
Зараз спостерігається зростання популярності стратегії відмивання репутації через спорт, що дуже шкодить гарній грі. Тому можна лише сподіватися, що букмекерів вдасться приборкати перш, ніж вони погіршать і без того не дуже добру екосистему, що вже почала змінюватися.