Влада Саудівської Аравії дедалі охоче інвестує у професійний футбол. Після купівлі «Ньюкасла» – клубу англійської Прем'єр-ліги – та колосальних витрат на трансферну кампанію четвірки топ-клубів саудівської Про-ліги, що сталися влітку 2023 року, саудити, схоже, збираються активно вклинитися у конкуренцію на ринку спонсорів.
На думку багатьох європейських експертів, кінцева мета влади Саудівської Аравії на чолі зі спадкоємним принцом 38-річним Мухаммедом ібн Салманом аль-Саудом полягає у реалізації стратегії спортсвошингу – відмивання політичної репутації через успіхи у спорті. Для цього дуже важливо мати відомі та лояльні бренди, які створюватимуть ілюзію нормальності та правильного сприйняття усього саудівського в країнах Західної Європи.
12 березня 2023 року Мухаммед ібн Салман аль-Сауд офіційно оголосив про старт нового проекту під назвою Riyadh Air – авіакомпанії, що належить Суверенному фонду Саудівської Аравії, та яка за планами має стати найбільшою за виручкою на Близькому Сході.
Очікується, що діяльність Riyadh Air призведе до зростання ненафтового ВВП Саудівської Аравії на 20 мільярдів доларів, а також сприятиме створенню близько 200 тисяч нових робочих місць. Авіакомпанія збирається здійснювати рейси до більш ніж 100 різних пунктів призначення на Близькому Сході, в Африці, Азії, Європі, Північній та Південній Америці.
Однак прямо зараз у Riyadh Air немає жодного літака і, як наслідок, компанія ще не здійснила жодного рейсу. 4 червня саудити лише презентували свою ліврею, яка була нанесена на борт Boeing 787-9, котрий ще не використовується для перельотів. Загалом, як очікується, парк нової авіакомпанії налічуватиме близько 70-80 літаків Boeing 787-9, з яких 39 вже замовлені до виробництва.
Незважаючи на те, що перший рейс Riyadh Air запланований не раніше ніж на 2025 рік, саудівська авіакомпанія вже досить агресивно веде себе на рекламному ринку і активно освоює його футбольну складову. У серпні Riyadh Air підписав спонсорську угоду із клубом іспанської Ла Ліги мадридським «Атлетіко», за умовами якої щорічно на рахунки «матрацників» буде надходити 40 мільйонів євро.
Експерти галузі припускають, що дуже скоро Riyadh Air дістанеться і спонсорського ринку англійської Прем'єр-ліги, де наразі для саудівської авіакомпанії є три доступні «мішені» – «Манчестер Юнайтед», «Челсі» та «Ноттінгем Форест», які підшукують варіанти для нових рекламних угод.
Через прямий конфлікт інтересів Суверенний фонд Саудівської Аравії, який володіє «Ньюкаслом», не зможе придбати ще один клуб АПЛ, проте ніхто не забороняє йому через Riyadh Air підписувати спонсорські контракти з іншими клубами дивізіону.
Інше питання, що підписання 40-мільйонного контракту із «Атлетіко», на думку експертів, виглядає вкрай ризикованим кроком з боку саудитів. Розкручування бренду, який ще навіть не вийшов на ринок, не є чимось екстраординарним, однак у такому ризикованому бізнесі, як авіаперевезення, передбачити гарантований успіх ніхто й ніколи не візьметься, а тим більше, коли йдеться про реалізацію таких амбітних завдань, які поставлені кронпринцом Мухаммедом.
З іншого боку, саме зараз для багатьох потенційних спонсорів настає ідеальний момент, щоб робити спроби домовлятися із клубами АПЛ. Починаючи з сезону-2025/26 в елітарному англійському дивізіоні буде заборонено розміщувати на передніх частинах футболок рекламу азартних ігор та букмекерських контор. Це, як очікується, може призвести до певних фінансових проблем у низки клубів, оскільки гральний бізнес найчастіше переплачував за те, аби мати гарантовані контракти з представниками АПЛ. Чи побажають компанії з інших сфер діяльності давати такі гроші, як це робили раніше букмекери – велике питання, і саме зараз ціла низка клубів еліти вже активно починає працювати над пошуком майбутніх партнерів.
Швидше за все, клуби, які мають нині домовленості з букмекерами, будуть готові просто прийняти пропозицію із найвищою компенсаційною вартістю, а тому потенційна співпраця з таким «котом у мішку», яким наразі є Riyadh Air, не здасться для них чимось небезпечним з огляду на репутаційні втрати.
Крім того, своєрідним першопрохідником в АПЛ з точки зору співпраці з компаніями, що входять до Суверенного фонду Саудівської Аравії, вже виступив «Ньюкасл». З цього року титульним спонсором «сорок» є Sela – саудівська компанія, що займається організацією та проведенням спортивних заходів, а також готельним бізнесом та нерухомістю.
На думку аналітиків, найбільш привабливим для Riyadh Air в АПЛ клубом для співпраці є «Манчестер Юнайтед». У «червоних дияволів» є чинний контракт з TeamViewer, який розрахований до 2026 року, але в угоді міститься пункт, що дозволяє його розірвати у випадку, якщо МЮ отримає більш вигідну з фінансової точки зору пропозицію від іншого спонсора. В 2021 році манкуніанці підписали 5-річну угоду з TeamViewer на 235 мільйонів фунтів (по 47 мільйонів фунтів за сезон). Це одразу на 17 мільйонів фунтів на рік менше, аніж «Манчестер Юнайтед» отримував від Chevrolet за попереднім контрактом про генеральне спонсорство, а тому не дивно, що на «Олд Траффорд» постійно перебувають у пошуках більш вигідних варіантів для співпраці.
Питання заходу Riyadh Air на ринок англійської Прем'єр-ліги, вочевидь, буде вирішене позитивно і вже у самий найближчий час. Якщо мадридському «Атлетіко» саудити погодилися платити по 40 мільйонів євро на рік, то для одного з англійських грандів авіакомпанії напевно не буде шкода як мінімум такої ж, а то й значно більшої суми.
Втім, профільно-географічних конкурентів на європейському футбольному ринку в Riyadh Air вистачає вже на старті. Це як мінімум Emirates, Etihad та Qatar Airways. Саме тому саудитам і доведеться як мінімум спочатку платити значно більше, а це тільки збільшує ризики, хоча останній аспект має турбувати виключно менеджерів, яких боси Riyadh Air запросили для створення та розкрутки нового бренду, але аж ніяк не топові футбольні клуби Європи. Ті, як уже зробив це «Атлетіко», готові «піднятися на нові висоти», про що прямо заявив гендиректор «матрацників» Мігель Анхель Хіль. Ще б пак – із такою-то фінансовою підтримкою, чому б і про нові висоти не замислитися, нехай навіть і у співпраці з брендом, який сам поки що так і не підкорив жодної та навіть не здійснив ні одного польоту.