Ігор Суркіс вирішив «наварити», зробивши вартість найдешевшого квитка на матч «Динамо» - «Шахтар» - 100 гривень. «Оболонь-Бровар» - клуб Першої ліги - на кубковий матч з «Динамо» продає квитки аж по 50 гривень. Неподобство якесь, дороговизна. І це все за футбол низької якості, де є «договірняки», немає шоу і продають зіпсовані і дорогі хот-доги.
Обурення вболівальників можна зрозуміти, але наш текст не про це. Він про футбол, який у Європі давно став бізнесом. Лише країни пострадянського простору та Африки досі грають у збиток. В Україні немає ринку, клуби не можуть заробляти, але намагаються. Головними джерелами доходу у футболі є: продаж медіаправ на трансляції матчів, спонсорські надходження, продаж квитків і match day (сувеніри, їжа, напої, шоу в день матчу). Англійська Прем'єр-ліга заробляє за рік понад $2 млрд. А в Україні у цей час клуби існують на подачки від олігархів. Тому і зарплату не платять, а квитки коштують «копійки». Правда, і ці «копійки» для фанатів - проблема. Середня відвідуваність за минулий сезон - 6141 за матч. Показник рівня 90-их, але всьому виною, мабуть, війна.
Cкільки має коштувати квиток на футбол в Україні
Існує досить проста формула для того, щоб вирахувати вартість квитка. Вона працює у Європі. Ми застосуємо її до України.
Річний бюджет (÷) складові комерційної діяльності (÷) 13 домашніх матчів за сезон (÷) середню відвідуваність матчів в УПЛ = середня вартість одного квитка.
Сьогодні річний бюджет клубу, який веде боротьбу за єврокубки, в Україні має становити мінімум $8 млн - 176 млн гривень (по курсу 22 грн за $1). Тут ми не будемо прив'язуватися до бюджетів «Динамо», «Шахтаря» чи «Дніпра», які більші за нашу суму.
Прибуток клубу прийнято ділити на три складові: продаж ТБ-прав, комерційна діяльність (сувеніри і т.ін.) і квитки. Ми будемо припускати, що в Україні прибутки від цих видів діяльності між собою приблизно однакові, так само, як в Німеччині та Англії.
Далі проста математика. Ми ділимо 178 млн гривень на 3. Отримуємо 58 млн гривень - середній дохід від продажу квитків за рік.
За сезон клуб проводить 1
3 домашніх матчів у чемпіонаті. Ми ділимо 58 млн гривень на 13 - отримуємо 4 млн 461 тис. гривень - теоретичний дохід клубу від продажу квитків за один матч.
Ми не будемо брати середню відвідуванісь одного матчу за минулий сезон (6141), щоб вирахувати вартість одного квитка. Бо ті показники викривлені війною та переїздом клубів. Ми візьмемо середній показник відвідуваності за останні 5 чемпіонатів - 10046.
Щоб вирахувати вартість одного квитка на матчі ТОП-клубів, ми ділимо 4 млн 461 тис. на 10046. Отримуємо 444 гривні - $20.
Розрахунок:
178 млн (мінімальний бюджет клубу ТОП-5) (÷) 3 (складові комерційної діяльності) = 58 млн (серед. річний дохід від продажу квитків)
58 млн (÷) 13 (домашні матчі) = 4 млн 461 тис. (дохід від продажу квитків за матч)
4 млн 416 тис. (÷) 10046 (сер. відвідуваність матчів за сезон) = 444 грн.
Бюджет клубу за нинішніх цін на квитки
Наразі середня вартість квитка в Україні становить 40 гривень.
За допомогою нашої формули ми легко можемо вирахувати бюджет клубу з такими цінами на квитки:
40x10046 (відвідуваність) x13 (кількість домашніх матчів) x3 (складові доходів) = 15 млн 671 тис. гривень.
Цей бюджет може бути актуальним хіба для клубів Першої ліги або для «Говерли» з Ужгорода.
Підсумок
Ми не кажемо, що квитки мають стільки коштувати. Ми лише кажемо, що це ринкова ціна за квиток в Україні для ТОП- клубу, який хоче заробляти, а не жити в збиток. Це розрахунок актуальний для Європи, де, наприклад, разовий квиток на матч «Челсі» коштує 64 фунти - 2 148 грн. У Польщі разовий квиток можна придбати за 10 євро - 242 грн, але і середня відвідуваність там значно вища за нашу. У Німеччині на «Баварію» можна піти за 20 євро - 484 грн.
Із зростанням відвідуваності буде зменшуватися і середній показник вартості квитків.