Саме час підвести статистичні підсумки чемпіонату України 2015/16. Трохи поговорити про відвідуваність, результативність, дисципліну і ігрові показники. Сьогоднішній розділ буде повністю присвячений стадіонам та вболівальникам.
Як уже повідомлялося раніше, минулий сезон вийшов найменш відвідуваним в історії українського футболу. Всього 172 матчі турніру зібрали на трибунах менше мільйона вболівальників, а саме 861 485 осіб. В середньому на одному матчі було присутньо 5 008 уболівальників.
У таблиці відвідуваності чемпіонатів України сезон 2015/16 тепер впевнено останній, попередній антирекорд, встановлений в далекому сезоні 1992/92, побитий з запасом. Тоді в середньому на трибунах збиралося по 5 476 осіб.
Щоб побачити динаміку падіння інтересу до українського футболу, наведу табличку відвідуваності по сезонах за останні вісім років. Досягнувши свого максимуму в 2013-му, ми щороку голосно падаємо.
Сезон
Середня відвідуваність
2015/16
5008
2014/15
6143
2013/14
10930
2012/13
12628
2011/12
11296
2010/11
9228
2009/10
9036
2008/09
5788
Найбільш відвідуваним матчем сезону стало «класіко» в Києві - 32 794 особи. Антирекорд чемпіонату належить ще одному матчу, що проходив у столиці, але за участю нестоличних команд - «Олімпіка» і «Волині». Цю гру з трибун бачили всього 300 чоловік.
Топ-3 найбільш відвідуваних і невідвідуваних матчів Ліги Парі-Матч-2015/16
Дата
Матч
Кількість глядачів
16.10.2015
«Динамо» - «Шахтар»
32794
02.08.2015
«Чорноморець» - «Динамо»
22222
09.08.2015
«Дніпро» - «Динамо»
22060
05.12.2015
«Говерла» - «Олександрія»
432
08.05.2016
«Олімпік» - «Сталь»
350
20.03.2016
«Олімпік» - «Волинь»
300
Шахматка загальної відвідуваності матчів Ліги Парі-Матч сезону 2015/16
Найбільш відвідуваною командою чемпіонату стало київське «Динамо». В середньому на одній домашній грі чемпіона збиралося по 13 017 чоловік. Найбільше народу прийшло на матч з «Шахтарем» (32 794), що передбачувано, а найменше - на «Зорю» (6 919).
Позначку в десять тисяч глядачів разом з киянами підкорив лише «Дніпро» (10 176), а почесне третє місце зайняв «Чорноморець» (6 999). Правда, від Одеси з її сучасним стадіоном ми всі чекаємо більшого. Цікаво, що четверте місце за відвідуваністю зайняв... «Металіст» (6 894). Це ще раз доводить, що Харків - футбольне місто. І якщо футбол тут помре, то це стане трагедією.
Цікаво поглянути на відвідуваність клубів-переселенців. Тут попереду «Шахтар» (4 290), причому «гірники» приймали своїх суперників в цьому сезоні у Львові, Одесі, Києві та Запоріжжі. Рекордну кількість народу донеччани зібрали в Одесі, на матчі з «Дніпром» (13 212), але найкраще на «Шахтар» ходили в Запоріжжі - тут «оранжево-чорним» вдавалося регулярно збирати мінімум половину стадіону.
«Зоря» хоч і проживає в Запоріжжі вже не перший рік, але поки що такою популярністю в місті не користується. Місцеві вболівальники масово збираються лише на іграх жителів обласного центру з грандами, а середня відвідуваність домашніх матчів команди Вернидуба склала тільки 2 038 осіб.
Про «Олімпік» і говорити нічого, це найменш відвідувана команда еліти - всього 795 чоловік в середньому. Правда, при цьому відсоток заповнюваності стадіону ім. Баннікова вражає - 47,4%! Вище цей показник лише у «Олександрії». Але все ж донеччанам варто всерйоз задуматися про переїзд. Адже футбол для вболівальників?
Єдиний аншлаг в сезоні відбувся в Олександрії, коли в райцентр приїхало «Динамо». Мабуть, в плані відвідуваності «Олександрія» - єдиний клуб, який можна відзначити з позитивного боку. Лише три матчі команди Шарана в цьому сезоні зібрали менше половини стадіону, а по заповнюваності «Ніка» впевнено фінішувала першою з цифрою в 58,1%.
На протилежному полюсі «Сталь» (7,2%), яка орендує «Метеор». Команді з колишнього Дніпродзержинська, а тепер Кам'янського, просто необхідно повернутися додому, в Дніпрі вона мало кого цікавить. Що цікаво, по заповнюваності стадіону друге місце з кінця займає... «Шахтар», чиї стадіони в минулому чемпіонаті були заповнені в середньому лише на 12,3%.
Відвідуваність домашніх матчів учасників Ліги Парі-Матч сезону 2015/16
Клуб
Всього
В середньому
Стадіон
Місткість
%
«Динамо» (Київ)
156203
13017
НСК «Олімпійський»
70050
18,6
«Дніпро» (Дніро)
122111
10176
«Дніпро Арена»
31003
32,8
«Чорноморець» (Одеса)
90982
6999
«Чорноморець»
34164
20,5
«Металіст» (Харків)
82725
6894
ОСК «Металіст»
41307
16,7
«Ворскла» (Полтава)
66149
5512
«Ворскла» ім. Бутовського
24795
22,2
«Карпати» (Львів)
64695
4977
«Україна»
27925
17,8
«Шахтар» (Донецьк)
55769
4290
«Арена Львів»
34915
12,2
«Волинь» (Луцьк)
55765
4290
«Авангард»
12080
35,5
ФК «Олександрія»
52914
4070
«Ніка»
7000
58,1
«Металург» (Запоріжжя)
28760
3595
«Славутич Арена»
11756
30,6
«Зоря» (Луганськ)
26500
2038
«Славутич Арена»
11756
17,3
«Говерла» (Ужгород)
25294
1946
«Авангард»
12000
16,2
«Сталь» (Кам'янське)
24083
1853
«Метеор»
24361
7,6
«Олімпік» (Донецьк)
9535
795
ім. Баннікова
1678
47,4
Досить цікаво поглянути на таблицю відвідуваності українських клубів у виїзних матчах Ліги Парі-Матч. Вона повністю відображає розстановку сил в турнірній таблиці. Тобто, чим вище команда знаходиться в турнірній таблиці, тим більше народу приходить подивитися на неї. Лідирують, як і належить, «Динамо» і «Шахтар», потім йде «Дніпро» і «Зоря». Найгірше ходили на покинувший цей світ запорізький «Металург». А якщо його не брати в розрахунок, то тоді на «Сталь».
Варто зазначити, що значний прогрес, порівняно з домашніми матчами, продемонстрував «Шахтар» і «Зоря» - в гостьових матчах фіналісти Кубка користуються куди більшою популярністю, ніж в домашніх. Те ж можна сказати і про «Олімпік». Не дивно, адже всі три клуби грають далеко від дому.
Відвідуваність гостьових матчів учасників Ліги Парі-Матч сезону 2015/16
Клуб
Відвідуваність
«Динамо» (Київ)
9509
«Шахтар» (Донецьк)
8757
«Дніпро» (Дніро)
6551
«Зоря» (Луганськ)
4821
«Карпати» (Львів)
4766
«Металіст»
3763
«Олімпік»
3622
«Ворскла»
3493
ФК «Олександрія»
3486
«Чорноморець» (Одесса)
3459
«Волинь» (Луцьк)
3450
«Говерла» (Ужгород)
3202
«Сталь» (Кам'янське)
2904
«Металург» (Запоріжжя)
2180
Як бачимо, цифри не найприємніші. Ще не так давно ми з вами раділи зростанню популярності українського футболу, чи не в кожному турі насолоджувалися аншлагами і спостерігали за яскравими перфомансами на трибунах. Тепер же ці трибуни порожні. Нічого не залишається, крім як бути оптимістами і вірити в світле майбутнє. У нашій країні настане мир, економіка піде вгору, що відобразиться на зарплатах, а зміна формату чемпіонату сприятливо позначиться на інтересі до турніру і заповнюваності стадіонів.
*За матеріалами footboom.com