Eurosport.ru розповідає про амбіційний Міжнародний Кубок чемпіонів.
У проміжку між Євро й Олімпіадою майже непомітно пронісся товариський турнір: в ньому зіграли 15 команд з топ-5 ліг, які билися на чотирьох частинах світу - Європі, Азії, Австралії та Америці. Організувало Міжнародний Кубок чемпіонів рекламне агентство The Relevent Sports з Америки, яке нібито займається медіапросуванням футболу в світі, а за фактом зосереджено тільки на МКЧ - сайт агентства містить єдиний кейс в розділі «Про нас» (зазвичай рекламні агентства в повному обсязі демонструють на сайті свої проекти, але у The Relevent Sports є тільки один проект). Також фірма працює зі збірними Бразилії, Аргентини та Португалії, але в чому конкретно полягає співпраця, не уточнюється.
У цьому році в турнірі брали участь кращі команди світу: «ПСЖ», «Ліверпуль», «Челсі», «МЮ», «Лестер», «Ман Сіті», «Тоттенхем», «Атлетіко», «Барселона», «Реал» , «Ювентус», «Мілан», «Інтер», «Баварія», «Боруссія», «Селтік», а також австралійський «Мельбурн Вікторі». Половина цих команд можуть здатися невдахами минулого сезону, але рейтинг продажів футболок говорить про зворотне: і «Челсі», і «Ліверпуль», і навіть «Мілан» - найкращі в світі, тому що так вирішили покупці. «Мельбурн» в цьому списку потрібен, щоб підвищити інтерес австралійських фанатів до товариського турніру.
Міжнародний Кубок чемпіонів проходив у три етапи. В Австралії грали «Тоттенхем», «Атлетіко», «Мельбурн» і «Юве», що став чемпіоном етапу. У Китаї билися «Боруссія», «Сіті» і «Юнайтед», але чемпіона не виявили через погодні катаклізми, які скасували вирішальний матч. На етапі Європа / США грали інші 10 команд - «ПСЖ» став чемпіоном. Між собою переможці не грають - у турніру два золотих призери (в попередні роки їх було теж два, але турнір не проводився в Китаї).
Якщо ви не стежили за Міжнародним Кубком чемпіонів, вважаючи, що це другосортні товариські матчі, то повз вас пройшло зачаття футбольного івенту, який стане головним у світі зовсім скоро.
Організатор Кубка The Relevent Sports належить RSE Ventures - американському фонду, який займається інвестуванням в різні спортивні платформи: турніри, телеканали, технології. Компанію заснували колишній власник «Нью-Йорк Джетс» Метт Хіггінс та мільярдер і власник «Майамі Долфінс» Стівен Росс. Їх корпорація лізе в будь-яку спортивну галузь, в якій можна багато вкласти і заробити ще більше: американський футбол, соккер, «Формула-1», НБА, спортивні гаджети. Дочки RSE Ventures винайшли гаджет FanVision для перегляду повторів, сидячи на трибунах, організували мережу інтернет-трансляцій FanVision Entertainment, майже купили навпіл із власниками «ПСЖ» 35% акцій «Формули-1» за 10 мільярдів доларів - переговори ось-ось закінчаться. У фонду Хіггінса і Росса імперські замашки та достатньо грошей, щоб їх втілити. Тому американці не могли не залізти в найпопулярніший вид спорту в світі - футбол.
Розмови про європейську Суперлігу йдуть вже кілька років, а збори босів топ-клубів для обговорення ідеї проходять в стилі таємних товариств - про них дізнаються тільки завдяки папараці. Остання зустріч відбулася в березні-2016: в лондонському готелі «Дочестер» збиралися віце-президент «МЮ» Ед Вудворд, президент «Челсі» Брюс Бак, виконавчий директор «Арсеналу» Іван Газідіс, виконавчий директор «Манчестер Сіті» Ферран Соріано та виконавчий директор «Ліверпуля» Ієн Ейр.
Клуби тут же засипали питаннями про винесене рішення, але представники відмовлялися і переводили тему. «Ми проти революції. Ні «Арсенал», ні будь-хто інший з клубів не хочуть змін у Прем'єр-лізі або в європейському футболі. На зустрічі, що відбулася, розмов на цю тему не було», - говорив тоді прес-секретар «Арсеналу». І уточнював, що клуби обговорювали участь у передсезонних турнірах. Організатором зустрічі з товариських турнірів був Стівен Росс - власник RSE Ventures, The Relevent Sports, організатор Міжнародного Кубка чемпіонів і головний прихильник створення європейської Суперліги.
Або жадібні англійські клуби, які перетворили АПЛ в бізнес з домішкою спорту, не хочуть заробляти ще більше, або просто брешуть. Президент «Ювентуса» Андреа Аньєллі набагато чесніший у сумнівах: «Ліга чемпіонів заробила на телетрансляції 1,5 мільярда євро, а Супербоул - 7 мільярдів. Але при цьому, згідно з дослідженнями, в світі є 1,6 мільярда уболівальників традиційного футболу і лише 150 мільйонів - у американського».
Поки Джанні Інфантіно займається популізмом («Суперліга вже існує - вона називається Лігою чемпіонів»), глава The Relevent Sports Чарлі Стіллітано б'є логікою: «Нехай Суперлігу назвуть грошовим мішком, який існує через популярність футболу по всьому світу. Але хто в світі значніший - «Манчестер Юнайтед» або «Лестер»? Можливо, за Лігою чемпіонів з «Лестером» і «Тоттенхемом» буде цікаво спостерігати, але тільки не фанату «МЮ», «Ліверпуля» або «Челсі». Не те щоб у них є вічне право на участь в турнірі, але це стара дискусія - про закритий формат американських ліг і європейські традиції. У системи з вильотом і підвищенням є переваги. Але є плюси і у закритих ліг. Це звучить зарозуміло, але коли ви поглянете на склад Міжнародного Кубка чемпіонів, то запитайте: «Це точно не Ліга чемпіонів?» Ні, тому що зараз Ліга чемпіонів - це ПСВ і «Гент». Я можу заробляти більше грошей, привести нових спонсорів, але зараз повністю зайнятий створенням дечого такого, що може змінити історію».
І Стіллітано не просто красується: у Міжнародного Кубка чемпіонів уже більше спонсорів, ніж у Ліги чемпіонів - 33 компанії проти восьми. McDonalds, Uber, T-Mobile, Chevrolet, DHL, Emirates, Audi, «Аерофлот» - лише деякі з відомих спонсорів, а adidas зовсім спонсорує і Кубок, і Лігу чемпіонів. Якщо німцям доведеться вибирати, вони віддадуть перевагу спонсорському впливу на ринки всього світу, а не тільки Європи.
І цей вплив буде тільки зростати: відвідуваність Міжнародного Кубка чемпіонів в 2013-му склала 303 тисячі чоловік за 12 матчів, в 2014-му - 642 тисячі за 13 ігор, а в 2016-му - вже 951 тисяча глядачів на трьох континентах подивилися 18 зустрічей на стадіонах. Світова аудиторія у першого турніру склала 80 мільйонів телеглядачів в 150 країнах. Офіційних цифр за наступними розіграшами немає, але раз на стадіони прийшло в три рази більше людей в 2016-му, то угоди з ESPN і Sky повинні були збільшити обсяг телеаудиторії ще швидше. Інтерес у глядачів є, і він розвивається не на користь закостенілої структури класичних чемпіонатів і Ліги чемпіонів.
У цьому сезоні Міжнародний Кубок чемпіонів зробив солідний стрибок в плані заробітку. Організатори говорили, що їх дохід зріс на 40% після укладення ряду спонсорських угод. Конкретні суми ніде не фігурують, але турнір дозволяє собі лише за участь платити 17 мільйонів євро «Реалу», 13 мільйонів євро - «МЮ», по 10 мільйонів - «ПСЖ», «Челсі», «Ліверпулю», «Баварії», і трохи менше - іншим. І це без урахування бонусів, витрат на перельоти, оренди стадіонів, готелів - організатори витрачають дуже багато грошей, і це було б безглуздо, якби вони не заробляли ще більше.
Адже турнір реально цікавий глядачам - про це говорить не тільки зростаюча відвідуваність, а й активність в соцмережах. На сторінку поки ще товариського Кубка у Фейсбуці вже підписані 1,6 мільйона чоловік, а на офіційні сторінки топ-ліг Італії і Франції - 4,2 і 2,2 мільйона відповідно.
Швидкому зростанню популярності сприяє грамотна робота піарників Міжнародного Кубка чемпіонів. Наприклад, вже в перший розіграш турніру матч між «Реалом» і «МЮ» зібрав рекордні 110 тисяч чоловік в Мічигані - для товарняка це супервідвідуваність, яка була б неможлива, якби зустріч проводилася в Європі (тут цим пересичені). Але організатори дали голодним до зірок соккера американцям два суперклуби, накачали їх рекламою, і люди віддали RSE Ventures свої долари.
Інший вдалий маркетинговий хід - перше манчестерське дербі Гвардіоли і Моурінью - зірвався лише через шторм у Китаї.
Якщо клуби і правда не хочуть революції, то скоро рішення зміниться - консерватори завжди програють, тому що не можуть боротися з часом і прогресом. З іншого боку, підприємці - це провідні пасіонарії матеріального світу, а Штати - їх головна обитель. Коли Міжнародний Кубок чемпіонів почне заробляти більше за Лігу чемпіонів і стане популярнішим від топ-ліг, йому не знадобиться схвалення УЄФА.
Він просто стане головним турніром планети.
Артем Мазілкін