Досвід Ла Ліги та Ліги 1 в організації єдиного телепулу

Футбол України 6 Квітня, 22:59
UA-Футбол зібрав найцікавіше з сьогоднішніх виступів представників іспанської та французької ліг у Києві.

Сьогодні в київському готелі Hilton відбулась презентація досвіду іспанської Ла Ліги та французької Ліги 1 в питаннях централізації медіаправ клубів. Першу організацію представляв її президент Хав’єр Тебас, а другу – колишній керівник її департаменту з правових питань та міжнародних відносин Жером Перламутер. Обидва функціонери прибули в Київ на запрошення УПЛ, яка і була організатором заходу.

В момент переходу на єдиний пул заборгованість клубів Ла Ліги становила 800 млн євро. За два роки роботи нової моделі вона скоротилась до 100 мільйонів”

Ла Ліга, як організація, що включає в себе Прімеру та Сегунду, перейшла на колективну реалізацію медіаправ своїх клубів-членів лише в 2015 році. Як пояснив пан Тебас, це стало можливим завдяки прийнятому два роки тому закону, який змінив правила експлуатації маркетингових прав у професійному футболі. Він змушував перейти від системи індивідуальної реалізації прав клубами до колективної. Президент Ла Ліги наголосив, чому була важлива саме така модель:

“З 1990-го по 2015 роки клуби самі намагались як найдорожче продати свої маркетингові права. Їхні доходи росли, але росли і заборгованості через податки (20-50% в пропорційній залежності від розміру доходу – UA-Футбол), більшими ставали борги у банках. Система була неправильною - в результаті цього загальна заборгованість клубів на 2015 рік становила 800 мільйонів євро. А за два роки після переходу в єдиний пул вона скоротилась до 100 мільйонів євро.”

Нова модель навіть врятувала деякі клуби від банкрутства, пояснив Тебас. Але він наголосив, що самий перехід на єдиний пул не став панацеєю, адже потрібно було створити фінансовий орган при лізі, який би регулював економічну діяльність клубів.

“Це як побудувати дім, але не підключити до нього опалення і потім страждати від холоду. Завдяки економічному правлінню нам також вдалось ліквідувати борги перед футболістами, які складали 80 млн євро. Це зумовило стабільність.”

За два роки Ла Лізі вдалось досягнути збільшення доходів від продажу медіаправ у два рази. Хав’єр Тебас не розповів, які суми стоять у контрактах з телеканалами і як розподіляється дохід між клубами, але пояснив, за якою формулою відбувається реалізація.

“Ми пропонуємо набір різних пакетів. Щоб отримати дохід для Сегунди включаємо в них по кілька матчів цього дивізіону. Але в пакети входять не лише прямі трансляції. Це й інший контент. В будь-якому випадку, футбольний продукт має бути привабливим - потрібно уніфікувати його символіку, добитись однакової якості картинки з усіх стадіонів. Це також спонукає клуби дбати про свою інфраструктуру.”

Тебас наголосив, що для УПЛ варіант на перехід колективної реалізації медіаправ має бути обов’язковим – за інших умов розвинути лігу не вдасться.

Клуби передали свої права Лізі на необмежений термін, такий закон”

У Франції телеправа в єдиний пул об’єднали ще у 1984 році, розповів Жером Перлемутер. А в 1992 році з’явилось платне телебачення, наслідком чого став контракт між телеканалами та Лігою. Тоді 50% доходів від продажу розподілялись між клубам. Зараз система різноманітніша.

За минулий сезон на реалізації медіаправ Лізі (об’єднує чотири турніри: Лігу 1, Лігу 2, Кубок та Суперкубок Франції) вдалось заробити 682 млн євро: 496 млн відійшло клубам із Ліги 1; 90 млн – клубам із Ліги 2; 12 млн – так званий “золотий парашут”, фінансова допомога клубам, які понизились у класі; 34 млн виділено на розвиток масового футболу; 30 млн перераховано Федерації футболу Франції; 7 млн – на рахунку об’єднань клубів та гравців; 12 млн євро наповнили бюджет самої Ліги.

“Клуби передали свої права Лізі на необмежений термін, такий закон. Але дозвіл на їх реалізацію видає федерація, з якою потрібно домовлятися. В свій час були непорозуміння між великими клубами, які хотіли заробляти більше, і маленькими – вони вважали, що кошти розподіляються несправедливо. Це призвело до того, що у Франції з’явився закон, який регулює рівномірність розподілу доходів від реалізації медіаправ.”

Перлемутер наголосив, що в процесі продажу прав важливу роль грає бренд, ексклюзивність продукту – його формує якість футболу: рівень команд, інфраструктура клубів, кваліфікація тренерів. Тому над цим потрібно працювати при переході на єдиний пул, а по-іншому розвинути рівень футболу не вийде. Це єдиний шлях, розповів представник французької LFP (Ligue de Football Professionnel)



Нагадаємо, що Прем’єр-ліга з моменту створення намагається об’єднати телеправа усіх клубів для централізованої реалізації. На сьогодні цими правами володіють два медіа-холдинги: “1+1 media” (5 клубів) та Медіа Група Україна (7 клубів). Президент УПЛ Володимир Генінсон, який займає цю посаду з лютого минулого року, у своїй передвиборній програмі обіцяв покинути її, якщо йому не вдасться добитися єдиного пулу телеправ.