Перед тим, як розповісти про нюанси показу телеканалами матчів чемпіонату України до повномасштабної війни, зазначимо, що клуби УПЛ, без сумнівів, наразі розриваються між бажанням отримати хоч якісь гроші від трансляцій та необхідністю залучення до перегляду українського футболу якомога більшої аудиторії. УПЛ після дев’ятимісячного простою потрібна розкрутка, і кращої реклами, ніж трансляція матчів, тим більше, якісна трансляція, не буде. Але…
Під час війни, та після того, як зникли телеканали «Футбол», виникли нові жорсткі умови показу футболу. Для порівняння та кращого розуміння ситуації, пригадаємо деякі епізоди з організації трансляцій УПЛ з недалекого минулого.
Шість років тому…
На початку 2016 року клуби УПЛ отримали спільну пропозицію щодо продажу телевізійних прав від двох головних телетрансляторів України – телеканалів «1+1» та «Україна»). Тоді мова йшла про суму в 102 млн. грн (близько 3,6 млн. євро) за сезон 2016-2017 із поступовим збільшенням в наступні три сезони. Тоді ж зазначалося, що об'єктивно - це була невелика сума. Елітні футбольні ліги сусідніх європейських держав отримали набагато більше: Румунія – 27,3 млн. євро, а Польща – 35,7 млн. євро.
В 2016-му після голосування 10 українських елітних клубів передали УПЛ свої комерційні права міжнародних трансляцій, а сім погодились на передачу українських прав. Але за всіх домовленостей і компромісів, в сезоні-2016-2017 демонструвалися лише 30% матчів чемпіонату України. Окрім того, тоді було зафіксовано, що у провідних футбольних країнах частка в доході клубів від продажу телеправ була в межах 30-40%. В Україні, навіть у найкращі часи у «Шахтаря», наприклад, вона становила лише 8%.
Зазначимо, що сумою в 102 млн. грн клуби УПЛ напередодні сезону-2016-2017 залишилися незадоволені. Звучали різні коментарії – від «ми не в захваті» до «хочемо отримати на рівні клубів Англії та Германії».
Ласий шматок для «Металіста»
До речі, за сезон-2015-2016 елітні українські клуби отримали від телетрансляторів 280 млн. грн. Однак, цю суму транслятори не могли повернути за рахунок реклами, а от клуби були у виграші. Особливо багато в той період грошей від трансляцій отримав «Металіст» - 62 млн. гривень, в той час, як середній прибуток інших клубів склав по 17 млн. гривень за сезон. Але через рік ситуація змінилася і клуби УПЛ отримали пропозицію в 102 млн. гривень, хоча за ринковими підрахунками фінансових експертів пакет телеправ УПЛ повинен був коштувати мільярд гривень. Тоді, звісно, ніхто таких грошей не дав…
До речі, за старою схемою тодішній чемпіон України отримував 16 млн. гривень, а команда, яка зайняла останнє місце - біля трьох млн. гривень… Зазначимо, що найвищий прибуток лідерів УПЛ за трансляції через два роки – в 2018-му, не дотягував навіть до суми, яку отримували за показ матчів клуби Румунії з середнім прибутком в 1,8 млн. евро.
Було й таке…
У 2019 році телеканали «Футбол» були готові заплатити за трирічні права усіх матчів УПЛ за три сезони 16,5 млн. грн. Однак, тоді елітні футбольні клуби України не домовилися про створення єдиного телевізійного пула на сезон-2019-2020. Чотири клуби - «Динамо», «Зоря», «Десна» та «Дніпро-1» виступили проти створення єдиного телепулу. Згодом ці клуби підписали довгострокові контракти з групою «1+1 медіа». А більша частина прав дісталась телеканалам «Футбол».
На початку 2021 року Megogo офіційно підтвердив, що виграв тендер на трансляцію Ліги чемпіонів, Ліги Європи та Ліги конференцій сезонів-2021-2024 років і здобув права на показ цих матчів в Україні на всіх платформах, включно з телевізійними.
Реалії 2022-го
Влітку 2022 року більшість клубів УПЛ під час тендеру на повний пакет медіаправ на трансляцію матчів нового чемпіонату України підтримали пропозицію Setanta Sports. Свою готовність укласти угоду з Setanta Sports визначили 11 елітних клубів, утримався «Чорноморець», а от «Динамо», «Рух», «Зоря» та «Дніпро-1» фактично були проти.
Окрім Setanta Sports участь у тендері на повний пакет телеправ брав також медіаресурс Megogo, але його пропозиція не зацікавила учасників процесу. Повний пакет прав включає ексклюзивну трансляцію всіх матчів УПЛ на всіх платформах. При цьому, один матч туру має бути у загальному доступі. Після певного періоду трансляції матчів ліги мають бути доступні на Youtube.
Відомо, що Setanta хоче підписати контракт на три роки і дає за перший сезон 3,2 мільйона доларів. Половина цієї суми йтиме на виробництво трансляцій, друга половина буде поділена між клубами.
Що таке сто тисяч?..
Однак, треба розуміти, що 100 тисяч доларів за сезон на клуб майже нічого не вирішує для «Динамо» та «Щахтар», і не тільки… До речі, «Рух» запропонував передати телеправа безкоштовно загальнодоступним телеканалам, а «Динамо» не тільки підтримало цю пропозицію, а ще й висунуло ідею переглянути формулу розподілу коштів між клубами, залежно від зайнятих місць.
Справедливо? Оцінку повинні дати українські вболівальники… Але вже зараз зрозуміла проста життєва формула – коли в країні йде війна, на всіх ринках, в тому числі, й на телевізійному, діють правила та закони, про які в мирний час навіть подумати ніхто не міг. Тож, витримки та наснаги клубам УПЛ, телеканалам, та, звісно, вболівальникам, для яких український футбол повинен стати ковтком свіжого повітря.
Переходь за посиланням та донать нашим захисникам!