На який «Хуавей» ви це знімаєте? Або що не так з трансляціями УПЛ на «Setanta Sports»

Футбол України 6 Жовтня, 19:05 1351
На який «Хуавей» ви це знімаєте? Або що не так з трансляціями УПЛ на «Setanta Sports» | 19-27
Розмита фігура у центрі кадру — Олександр Кучер, головний тренер «Дніпра-1».

Силует молодого коуча доповнюється титром з ім’ям та посадою — білі літери, накладені на яскравий модний колір. Усі титри англійською мовою, адже «Львів» проти «Дніпра-1» — трансляція міжнародних стандартів. Інших не може бути на міжнародній платформі «Setanta»! Чи може?

У платформи «Setanta» є одна маленька проблема — фізична відсутність у наших футбольних широтах. «Нате вам гроші, дайте нам готову картинку» — проста логіка, з якою «Setanta» влітку звернулася до Української Прем’єр-ліги, щоб та шукала підрядників з якісною технікою. У середині серпня УПЛ оголосила, що «технічний тендер» виграли три підрядники — компанії «Українська майстерня телебачення», «Софт Груп» та «Інженер Сервіс». У цих компаній є дорога якісна техніка для нормального показу футболу. То чому ж на виході такий відвертий шлак? Чому ці трансляції збираються «з гі*на і палок»? Чому УПЛ обирає дешевшу техніку? І яка реальна ціна такого продукту?

Можливо, хтось ще не зрозумів, але «Setanta» не має своїх потужностей продакшену і по суті є покупцем та ретранслятором картинки (АПЛ, Бундесліга, НБА, НХЛ і т.д.). Згідно із договором, УПЛ за «сетантівські» гроші мала надати замовнику готовий сигнал.

У пошуках «правильного транслятора» і «правильного виробника сигналу» УПЛ дуже тужилася, писала регламенти, скандалила із клубами-відмовниками. Все, аби захопити ласий шматок фінансування від «Setanta» і технічно опановувати кошти на технічне виробництво. Тендеруючи футбол, і УПЛ, і УАФ (яка отримала свій відсоток із продажу прав), звісно ж, думали виключно про глядача. Ну не про себе ж! І що тепер глядач має на виході? І що має замовник? Давайте подивимося.

Оператор Андрій (ім’я змінено — прим. ред.), який багато років працює на трансляціях футбольних матчів, на умовах анонімності погодився дати коментар стосовно якості трансляцій так званого «офіційного мовника».

— Як так сталося, що у недешевій футбольній трансляції ми бачимо настільки дешевий кадр? — запитуємо Андрія про кадр із Кучером.

— Неякісний об’єктив. Це якщо пояснювати читачеві простою мовою. Говорячи мовою професійною, «він розмиває на довгому фокусі». Камера, яка показувала тренера, називається «реверсна». Вона знаходиться по інший бік поля навпроти тренера. Згідно з вимогами тендера, який писали в УПЛ, ця камера повинна мати таку якість, щоб збільшувати в 33-кратному розмірі. Але якою б не була камера, якщо у неї поганий об’єктив, все це до одного місця.

— Це може бути погана робота оператора?

— Ні, це погана техніка. Ми говоримо не лише про цей кадр. Я таких прикладів бачив багато за ці кілька турів. Поганий фокус, бліда, невиразна, часто пересвічена картинка.

Скрін з трансляції на «Setanta Sports»

«На які хуавеї це все знімається?» — плюються тепер ті самі люди, які два місяці тому радісно пускали слину щодо трансляцій УПЛ на «Setanta Sports». Раптом з’ясувалося, що прямий ефір матчу «Минай» — «Динамо» сильно поступається у якості показу «Саутгепмтон» — «Челсі». Білосніжка, яка дивилася солодкі сни Англійської Прем’єр-Ліги, прокинулася від стартового свистка матчу «Ворскла» — «Олександрія». УПЛ сама написала технічні вимоги, щоб з радістю їх же і не виконувати!

Скрін з трансляції на «Setanta Sports»

До речі, у відео під назвою «Ворскла VS Олександрія. Повний матч» (4-й тур) на ютубі «сетанти» ви не побачите повного матчу. 30 хвилин розмиті фігури бігали, потім зависли, а потім взагалі настала 9-хвилинна темрява.

Поки глядачі насолоджувалися чорним екраном, арбітр Юрій Іванов на кілька хвилин зупинив гру. Мало хто звернув увагу на цю подію, а дарма. Навіть для українського футболу вона унікальна. Ось що написала Прем’єр-ліга на своєму сайті:

Скрін із офіційного сайту УПЛ

«Наприкінці першого тайму телетрансляція матчу призупинилась, оскільки на стадіоні „Минай“ мала місце нестабільність роботи електромережі, в зв’язку з чим потрібен був додатковий час для перезапуску Пересувної телевізійної станції».

«Дрова», на яких підрядник показував цей матч, не витримали напруги і перегоріли. Резервного генератора, який у таких випадках обов’язково має знаходитися на борту машини ПТС, схоже, не було. Перезавантаження ПТС — це втрата часу.

Але це аж ніяк не привід зупиняти футбольний матч. В яких регламентах це написано? Чи бували в історії футболу такі випадки? Як взагалі таке можливо? Можливо! Після поломки ПТС десь у Будинку футболу зрозуміли, що сильно обі*ралися це несе репутаційні ризики і, вочевидь, швидко дали вказівку арбітру призупинити матч — поки телевізійний сигнал знову не з’явиться))) Уявіть рівень катастрофи! Гроші у «Setanta» узяли, технічні вимоги написали, знімальні групи залучають, а на виході — шлак!

«Камери незбалансовані, картинка темна. По якості картинки видно, що камери дуже старі, можливо, штучно перероблені в HD» — говорить Олексій (ім’я змінено — прим. ред.), досвідчений режисер концертів та спортивних трансляцій. Ми говоримо з ним про трансляцію «Верес» — «Рух» у 5-му турі. «Верес» якраз відкривав оновлений стадіон і, напевно, розраховував на якісний показ «офіційним мовником».

«Глядачам „Setanta“ варто забувати про якісний показ УПЛ» — додає Олексій. І наводить приклад ще одного свіжого матчу — «Металіст-1925» — «Колос»:

— «В Україні дуже вузьке коло людей, які знімають і показують футбол. Всі знають один одного і дуже важко щось приховати в плані організації трансляцій. Наскільки мені відомо, цю трансляцію збирали із старих 20-річних камер, найперших HD-камер. Вони показують бляклу, не насичену картинку. Було помітно, як камери «смикаються». Це означає, що вони були закріплені на старих «поношених» штативах.

— Чи можна сказати, що показ цього матчу був бюджетним?

— Я не знаю, яку мету ставили перед собою організатори. Лише кажу про технічні засоби.

За результатами тендеру на виробництво «Setanta» виділила Премєр-лізі 1.6 млн доларів. Замовник розраховував, що за ці гроші УПЛ та її підрядники нададуть якісну картинку 240 матчів (30 турів по 8 матчів). Приблизно по 6,5 тисяч доларів на виробництво одного матчу. Обидва наші співрозмовники переконані, що в реальності трансляції чемпіонату України від так званого «офіційного мовника» коштують значно дешевше.

«Різні трансляції апріорі не можуть обходитися в однакову суму. Адже машини ПТС, а також більшість співробітників базуються у Києві. Відтак, показ київських матчів буде дешевший», — каже Андрій. І додає трохи ринкових цифр: «Логістика машини, наприклад, у Львів + витрати на персонал трансляції (гонорари, добові) будуть коштувати десь 3-3,5 тисячі доларів. Реальна ціна оренди такої застарілої техніки, яку юзають підрядники УПЛ — десь 1,5-2 тисячі доларів. У сумі — аж ніяк не 6,5 тисячі. Так це я кажу про виїзний матч. Трансляція гри „Металіст-1925“ — „Колос“ у Києві коштувала в 2-3 рази дешевше, ніж виїзна. Десь в межах 2-2,5 тисяч доларів».

Після того, як 5 клубів «відвалилися» на «1+1», сезонне навантаження на УПЛ знизилося до 165-ти матчів. Якщо «Setanta» залишила для їхнього виробництва ті самі 1.6 мільйонів, це взагалі розкіш. За майже 10 тисяч доларів можна виготовити надзвичайну якісну картинку одного матчу. Утім, поки невідомо, чи не забрали «сетантівці» решту.

Скільки коштує трансляція, в якій не показують гол — питання риторичне. Андрій Цуріков забив у ворота «Інгульця» красивий м’яч, але скидати друзям посилання на повний матч навряд чи буде. Гол Цурікова на старті другого тайму «Інгулець» — «Олександрія» став жертвою «зависона» неякісної техніки. Ціна такої трансляції — теж 6,5 тисячі баксів?

Скрін з трансляції на «Setanta Sports»

Здається, після 5-ти турів чемпіонату вже ні в кого нема сумнівів, що за «конторки» віддають футбол для платформ «Setanta». Чим більше по турніру, тим чіткіше розуміння — від організаторів змагань з Будинку футболу та від їхніх підрядників якості годі й чекати. Головне, щоб фінансування не зупинялося.

Ось вам на фінал гарна історія про гроші. Пригадуєте, як у першому турі на матч «Зоря» — «Ворскла» приїхали 2 ПТС — «упл-івська» та «плюсівська»? Тоді господар матчу, «Зоря», відмовилася пускати на стадіон ПТС підрядника УПЛ. Кілька джерел нам підтвердили, що «Setanta» розпорядилася виплатити за той матч членам знімальної групи повний гонорар — «люди приїхали в Ужгород, витратили купу часу». Але десь у Будинку футболу гонорари людям зрізали наполовину — «так вони ж не працювали». Куди ділася різниця — наразі не відомо. Та є великі сумніви, що її вклали у якість трансляцій.

Василь ЛЕВЧЕНКО