Про це почесний президент ФФУ заявив в ексклюзивному інтерв'ю «Футбольному клубу», коментуючи низку резонансних інцидентів на українських аренах.
- Григорію Михайловичу, останні події на стадіонах продемонстрували очевидні проблеми вітчизняної системи безпеки на футбольних матчах. Чи є спосіб вирішити цю проблему?
- На жаль, ми знову і знову піднімаємо дане питання. Пам'ятаєте, скільки галасу було після інцидентів з масовим вибігання глядачів на газон НСК «Олімпійський» в минулому сезоні? Тоді я говорив, що самі собою проблеми не підуть - потрібно закатати рукава і працювати щодня, по 24 години на добу, в першу чергу, з публікою. Необхідна більш ефективна профілактика хуліганської поведінки та інших проявів насильства на трибунах.
За прикладами ходити далеко не потрібно - не так давно Україна продемонструвала найвищий рівень організації безпеки на футбольних змаганнях під час фінального турніру ЄВРО-2012. Відповідний досвід є - його треба використовувати, збагачуючи останніми розробками в цій сфері.
Що стосується існуючої методики забезпечення правопорядку на футбольних стадіонах нашої країни, то давно назріла необхідність її перегляду - як у рамках діючих регламентних і загальноправових норм, так і в перспективі більш ефективного та системного підходу на законодавчому рівні.
- Ви говорите про зміни в законодавстві?
- Саме так. Ось дивіться - нещодавно був прийнятий закон про боротьбу з корупцією у спорті, співавтором якого став президент ФФУ Андрій Павелко. Це доводить, що подібні - найважливіші для повноцінного розвитку футболу - рішення цілком реально провести через наш парламент.
Відповідні структури нарешті отримали необхідний інструментарій для боротьби з нечесними діями з боку безпосередніх учасників футбольного процесу - гравців, тренерів, суддів, керівників клубів, агентів і т.д. Але тепер цілком очевидно, що прийшов час зайнятися питанням відповідальності й іншої сторони - глядачів на стадіоні.
- Невже нинішніх законів недостатньо, щоб забезпечити порядок на трибунах?
- В даний момент доводиться констатувати, що існуючі покарання за неадекватну поведінку на футбольних стадіонах просто сміховинні та жодним чином не служать стримуючим фактором для потенційних порушників. Більшість проступків недисциплінованих уболівальників кваліфікується як дрібне хуліганство і не тягне за собою відчутних санкцій.
Вибіг на поле «поговорити» з голкіпером в матчі, який показують у прямому ефірі національного телебачення? Отримай символічний штраф. Вирішив з групою товаришів відлупцювати невподобаних вболівальників? Можеш взагалі уникнути покарання, якщо потерпілі з якихось причин не подали заяву в міліцію. Підозрюю, що зазвичай так і відбувається - можливо, багато в чому саме тому і трапився відомий епізод на матчі «Динамо» - «Челсі»...
- Чи не думаєте, що посилення покарань може бути сприйнято як якась «війна» проти вболівальників?
- Я не кажу про якийсь утиск прав уболівальників. Тим більше, нічого побоюватися законослухняним відвідувачам стадіонів. Проте всі повинні розуміти: між «п'яним забігом» у себе на подвір'ї і на футбольному полі, в результаті якого може бути зірваний матч, спровоковані безлади на трибунах, а згодом застосовані санкції до арени, клубу або збірної - велика різниця. І відповідальність - теж повинна бути різною.
Можливо, є сенс окремо класифікувати подібні проступки на внутрішніх і міжнародних матчах, так як в останньому випадку серед іншого зачіпається питання іміджу всієї країни, поліпшення якого є одним із головних національних інтересів у наш час.
- Що ще необхідно, окрім підвищення відповідальності порушників правопорядку?
- У цьому контексті також назріла необхідність у законодавчому забезпеченні організаторів матчів і правоохоронців чіткішими і ефективними механізмами ідентифікації порушників, їх оперативного ізолювання та подальшого недопущення на футбольні арени.
Це, крім іншого, допоможе Україні швидко і безболісно ратифікувати майбутню Конвенцію Ради ЄС з безпеки проведення спортивних змагань, про яку на нещодавній нараді в Будинку футболу говорив глава відділу УЄФА зі стадіонів та безпеки Марк Тіммер. До слова, імплементація даної конвенції допоможе Україні в боротьбі за проведення серйозних футбольних заходів, у тому числі й фіналу Ліги чемпіонів 2018 року.
- Потенційні зміни в законодавстві можуть виходити за рамки футболу, чи не так?
- Так, як і у випадку з антикорупційним законом, контекст може бути загальноспортивним. І в цьому зв'язку хочеться побачити активну позицію не тільки ФФУ, стурбованої масштабом виниклих проблем, які можуть перешкодити реалізації її амбіційних проектів. У процес також варто активно включитися міністерству молоді і спорту та іншим структурам, що володіють законодавчою ініціативою.
Переходь за посиланням та донать нашим захисникам!