The Night Manager. Чим займаються спортивні директори збірних

Світовий футбол 18 Серпня, 16:43 1118
The Night Manager. Чим займаються спортивні директори збірних | 19-27
З недавніх пір в Україні з'явилася посада спортивного директора національної збірної, яку зайняв Євген Красніков.

MatchDay спробував розібратися, які обов'язки виконують подібні функціонери в інших країнах.

Головним чином візьмемо для прикладу Олівера Бірхоффа, який займає свою посаду з 2006 року. Призначення Бірхоффа викликало чимало скепсису в Німеччині, але його спаяна зв'язка з Йоахімом Льовом довела свою ефективність золотими медалями минулого чемпіонату світу.

Олівер БІРХОФФ (менеджер збірної Німеччини)

Організаційні питання. Одне з ключових завдань Бірхоффа - організувати все так, щоб збірній Німеччини було комфортно тренуватися і жити перед матчами, особливо під час європейських або світових першостей. Готель для проживання, харчування, логістика, тренувальні поля - для Бундестім все має бути ідеальним. «Вдале розташування та умови бази для нас дуже важливі, ми завжди надаємо цьому великого значення. Тип готелю, близькість до аеропорту, не кажучи вже про якісні поля - для нас важливо багато чого. Клімат, логістика - перш ніж зробимо вибір, аналізуємо все», - такі чинники враховує Бірхофф перед тим, як розквартирувати «Манншафт». Виходить не завжди гладко - перед мундіалем в ПАР збірна Німеччини вибрала готель, який не встиг отримати ліцензію від місцевої влади. Бірхофф не засмутився - головне, що готель виявився хороший, а щодо папірців - в Африці завжди все роблять в останній момент. А ось під час чемпіонату світу-2014 під контролем Бірхоффа в Бразилії була побудована власна штаб-квартира Німецького футбольного союзу. У рибальському селі звели сучасний комплекс з 14 двоповерховими будинками, басейнами і місцем для відпочинку.

Спаринги. Цей пункт пояснювати не потрібно - організація зборів та підбір суперників для контрольних матчів - дуже важлива частина роботи на даній посаді. «Переговори між федераціями проходять завжди в різному ключі. Все залежить від того, де проходить матч, хто в ньому бере участь, як розподіляються доходи від телеправ. Але кожна федерація дуже зацікавлена зіграти з нами, тому що на продажу телеправ матчу зі збірною Німеччини можна дуже добре заробити», - пояснює специфіку даної сфери своєї діяльності Бірхофф.

Робота з уболівальниками. Продовжуючи тему спарингів, зауважимо, що робота в цьому ключі ведеться розумно і прагматично - і зовсім не заради того, щоб закрити вільне «вікно» в календарі. Для Німеччини важливо або заробити на спарингу, підключивши всі можливі маркетингові ходи, або популяризувати свій футбол в світі, або порадувати видовищем власних уболівальників. «Чому так мало придбано квитків на наші останні товариські матчі? - міркував пару років назад Бірхофф. - Напевно, це пов'язано з кінцем року. Люди думають про те, як витрачати гроші перед Різдвом. Але ми повинні зробити все, щоб уболівальники приходили подивитися і на товариські матчі, потрібно повернути їх на трибуни нашою грою».

Перед стартом Євро-2008 тренерський штаб збірної Німеччини відмовився проводити відкриті тренування, щоб не заважати підготовці команди. Бірхофф пообіцяв, що фанати все одно отримають можливість поспілкуватися з улюбленцями, і свою обіцянку виконав. Всілякі майданчики для зустрічей з уболівальниками, спільні заходи, автограф-сесії - все це дійсно ретельно в організації, але вкрай корисно для розвитку футболу і популяризації національної команди.

Технології. У минулому році відома німецька компанія SAP, виробник програмного забезпечення, проводила масштабну конференцію в Мюнхені. Одним із головних спікерів на конференції був Бірхофф - він розповідав, як нині в Бундестім використовують прогресивні розробки. «І Йоахім Льов, і гравці мали можливість на планшетах оперативно аналізувати і гру нашої команди, і характеристики всіх суперників - як команд, так і футболістів окремо», - каже Бірхофф. Збірна Німеччини в плані спортивної науки співпрацює навіть зі Стенфордським університетом.

Спонсори. У кожної федерації є свої спонсорські контракти, і, відповідно, зобов'язання за цими контрактами. За дотриманням цих зобов'язань і стежить Бірхофф. Доходить до дрібниць - одного разу хавбек Маріо Гьотце прибув на тренування Бундестім в екіпіровці фірми Nike, хоча національна команда мала угоду з Adidas. Бірхофф тоді заявив, що футболісти вільні вибирати собі бутси на свій смак, але що стосовно решти екіпіровки - «важливо показати єдиний дух колективу».

Спілкування з пресою. Травми, незвичайні кадрові рішення Бундестім, гучні та скандальні ситуації в німецькому футболі - Бірхофф коментує і пояснює всі необхідні моменти на радість кореспондентам Kicker, Bild і інших німецьких видань. Причому, це не зводиться до банальних «будемо розбиратися» - коментарі Бірхоффа змістовні й ємні. Функціонер навіть може дозволити собі публічно розносити тренерів клубів, які ображають футболістів «манншафт». Так сталося після критики Луї ван Гаала на адресу Бастіана Швайнштайгера. «Кожен гравець має потребу в підтримці свого тренера, Бастіан - не виняток. Якщо чесно, я вважаю, що тренери не повинні так жорстко критикувати своїх футболістів публічно», - говорив тоді Бірхофф.

Функції Бірхоффа чітко показують специфіку роботи цієї посади - вона повинна охоплювати всі адміністративні сфери життя збірної, щоб тренерський штаб міг спокійно зосередитися на тактичних схемах, фізичних кондиціях і психології футболістів. Менеджер охоплює все - від селекції до екіпіровки, від вибору суперників для спарингів до комфортного проживання команди на зборах.

Фернандо ЙЄРРО (колишній спортивний директор збірної Іспанії)

Суддя. «Коли ти спортивний директор - ти не гравець, не тренер, не керівник-апаратник, не відповідальний за фінанси. Але кожна з цих сторін діяльності мене в якийсь момент торкнулася», - підтверджує думку про багатофункціональність спортивних директорів Фернандо Йєрро, який займав цей пост в іспанській збірній до 2011 року, і разом із «фурією рохою» став чемпіоном Європи і світу. Сам Йєрро зізнавався, що гравці більше сприймали його як старшого товариша, ніж директора. Він часто спілкувався з капітаном команди, мав по-хорошому людські відносини з футболістами. І це йшло на користь збірній. Коли в команді виникали конфлікти, особливо на грунті протистояння «Реала» і «Барселони», футболісти йшли до Йєрро, той вислуховував обидві сторони і знаходив вирішення проблеми.

Габріеле ОРІАЛІ (менеджер збірної Італії)

Зв'язуюча ланка. «Я - еквівалент спортивного директора в клубі, і є сполучною ланкою між федерацією і командою. Якщо є проблема, я намагаюся її вирішити. Різниця полягає хіба що в трансферному ринку: тут зі зрозумілих причин все інакше», - каже Оріалі. На відміну від Бірхоффа, на нього не навісили занадто багато організаційних обов'язків різного штибу, в таких питаннях йому допомагає місцева федерація. Зате Оріалі мав можливість більше часу допомагати Антоніо Конте в спортивній площині. «Ми це не виносимо на камери, але між мною і Конте трапляється дуже багато палких дискусій з ігрових моментів, які тривають до глибокої ночі», - говорить функціонер, який пишається, що разом із Конте йому вдалося зліпити на Євро-2016 дуже згуртований бойовий колектив.

Олексій Шейка