Як падає відвідуваність українського футболу

Футбол України 9 Вересня, 13:59 873
Як падає відвідуваність українського футболу  | 19-27
Починається осінь, себто холодна пора року. Відповідно, кількість глядачів на трибунах українських стадіонів неодмінно буде зменшуватися.

Тож давайте подивимося, як провів український футбольний глядач це літо.

Почнемо із середньоматчевої відвідуваності усіх чотирьох дивізіонів. Дані для Прем'єр-ліги по п'яти літніх турах, для інших дивізіонів – плюс перший осінній, що пройшов цими вихідними.

УПЛ – 4596 глядачіву середньому за матч

1 ліга ПФЛ – 1479

2 ліга ПФЛ – 1418

ААФУ – 668

Тут варто відзначити, що непропорційно малою є перевага першої ліги над другою. Це в принципі пояснюється тим, що до другої ліги зайшли міста, які мають великі стадіони (за українськими мірками; коли я пишу «українськими мірками» – мова не йде про «Олімпійський» чи «Донбас Арену», це штучні винятки) та давно або недавно не мали професійного футболу.

Наприклад, відвідуваність «Руху» в Івано-Франківську після двох матчів складає 5350, «Поділля» в Хмельницькому після чотирьох матчів – 4775. В першій лізі найвідвідуваніший стадіон на старті – рівненський «Авангард» – 4261. Тобто, як бачимо, менше, ніж два друголігових.

Як на мене, такий показник, крім вищезгаданого, говорить ще й про те, що перша ліга нічим особливо від другої не відрізняється – на відміну від, скажімо, європейських топ-чемпіонатів. У нас є дві слабкі і малоцікаві ліги, просто одна на сходинку вища за іншу. От і все.

Як падає відвідуваність українського футболу (СТАТИСТИКА) - фото 1

Найкращі показники по конкретних матчах в кожній з ліг:

УПЛ – 17 826, «Олімпійський» (Київ), матч «Динамо»-«Дніпро»

1 ліга ПФЛ – 4633, «Авангард» (Рівне), матч «Верес»-«Авангард»

2 ліга ПФЛ – 6400, «Поділля» (Хмельницький), матч «Поділля»-«Металург»

ААФУ – 6652, «Металіст» (Харків), матч «Металіст 1925»-«Житомир»

Цікаве зауваження. Рекордний матч аматорського чемпіонату у списку поєдинків УПЛ зайняв би 11-е місце. Тобто лише 10 із 36-ти поєдинків Прем'єр-ліги зібрали більше глядачів. Зрозуміло, що Харків – велике місто, відродження улюбленого футбольного бренду – але УПЛ це все-таки рівень і статус? Виявляється, ні. Навіть у Луцьку, який дивом врятувався від вильоту із Прем'єр-ліги, народ не пішов на трибуни.

А тепер порівняємо інформацію по трьох професійних дивізіонах за останні три сезони (власне, у післямайданні, воєнні часи), 2014/15, 2015/16 і 2016/17. Всі дані – за той же період:

УПЛ

7792 – 5835 – 4596

1 ліга ПФЛ

1334 – 1926 – 1479

2 ліга ПФЛ

659 – 1009 – 1418

Як падає відвідуваність українського футболу (СТАТИСТИКА) - фото 2

І що ж ми маємо? Маємо те, що відвідуваність матчів УПЛ рік за роком знижується. І на це не впливає ні заспокоєння ситуації в країні, ні перемоги улюбленої команди («Динамо» взяло два поспіль чемпіонства, востаннє таке було 12 років тому!) ні поява в лізі міст, які давним-давно були на цьому рівні (в цьому сезоні – Кропивницький). Одним словом, нічого не впливає. Людей все менше і менше.

А от в ПФЛ ситуація не така печальна. Там є свої внутрішні фактори, які впливають на відвідуваність. Скажімо, минулого року в першій лізі була «Зірка» і непогано ходили в Черкасах – показник виріс. Нині одних нема, інтерес до інших дещо підупав – маємо зниження. А в другій лізі, як я вже сказав, зайшли Івано-Франківськ та Хмельницький, плюс Запоріжжя та Вінниця, які збирали влітку 2 та 2,5 тисячі відповідно – і стрибок майже на 50%.

Причина такого дисбалансу між лігами, на мою думку, в тому, що показники ПФЛівських дивізіонів просто дуже малі. Можна навіть сказати – мізерні. Ну що таке 2000 для 700-тисячного Запоріжжя, хай воно і в другій лізі грає? Тому тут дуже легко виростає відвідуваність тих чи інших стадіонів. Повернулося місто в професійний футбол після багатьох років відсутності – народ побіг на трибуни. Згодом це пройде, але на місці Хмельницького та Івано-Франківська буде якесь інше місто. Чи клуб трохи попрацював на ниві залучення уболівальників – як от в Черкасах, де і футбол постійно був, і результати не аж такі захмарні, а народ минулого сезону непогано ходив.

У Прем'єр-лізі ці фактори не працюють, бо вони приносять невеличкий профіт. Крім того, в ПФЛ, на мою думку, уболівальники не враховують рівень команди. Їх в першу чергу тішить той факт, що вона взагалі є. А в УПЛ уже такий номер не пройде – подивіться на «Дніпро», який вижив після драматичного літа-2016, але втратив майже усіх своїх зірок (скажімо, із складу, що грав у фіналі ЛЄ). І порівняйте показники «Дніпро-Арени».

2014/15 – 10 973

2015/16 – 10 176

2016/17 – 7307

Бачите, яке чітке падіння? І це при тому, що за два попередні сезони я взяв загальний середньоматчевий показник, включаючи і менш відвідувані осінні та зимові матчі. Якщо взяти окремо літній період – то тут буде 13 657 і 14 690 відповідно. Тобто падіння, у порівнянні із попереднім сезоном, ще більше.

Висновок напрошується просто парадоксальний. ПФЛ не потрібно взагалі нічого робити – просто запускати час від часу нові чи забуті старі команди і міста в лігу. І відвідуваність з часом серйозно наблизиться до УПЛ – бо там, очевидно, показники і далі будуть падати. Ніяких об'єктивних причин до збільшення глядачів на трибунах топ-дивізіону не видно. «Шахтар» і «Зоря» не повернуться додому в найближчі роки, а у всіх інших містах – навіть таких великих, як Київ і Дніпро, глядач системно тікає з трибун. Що там казати, якщо на перше в історії кіровоградське обласне дербі на рівні УПЛ, «Олександрія»-«Зірка» при 7 тисячах місткості трибун місця проведення матчу, 82 тисячах населення міста і 76-ти кілометрах від 231-тисячного Кропивницького – збирається трохи більше третини стадіону…