Як працюватиме «закон Павелка»

Футбол України 9 Грудня, 14:06 956
Як працюватиме «закон Павелка» | 19-27
На початку минулого тижня сталася історична подія, яка покликана у майбутньому сприяти розвитку чесної гри в українському футболі.

До когорти державних нормативних актів приєднався Закон «Про запобігання впливу на результати офіційних спортивних змагань корупційних правопорушень», співавтором якого є президент ФФУ Андрій Павелко.

Антикорупційний закон у сфері спорту вже набрав чинності, а тому цього вівторка у Будинку футболу в рамках засідання «Футбольного прес-клубу» зібралися представники широкого футбольного загалу. Метою всебічного діалогу стала необхідність розставити всі крапки над «і» з приводу того, як цей нормативний акт діятиме на практиці.

Коли закон – необхідність

Останніми роками в українському футболі на усіх рівнях різко зросла кількість матчів, які були проведені з ознаками фіксованих результатів. Тільки з 2012 по 2015 рік національна асоціація отримала від УЄФА 33 запити з приводу «дивних» поєдинків. Красномовною є й інша цифра, яка підштовхнула нинішнє керівництво ФФУ до активних дій – 5 з 7 договірних матчів, які зафіксував УЄФА цього року, відбулися в Україні. Саме це і стало передумовою появи спеціального законопроекту, під час розробки якого, зокрема, враховувався успішний досвід європейських національних асоціацій - італійського, польського і турецького законодавства.

Як фіксуються корупційні правопорушення

Під час прес-клубу обговорювався механізм ідентифікації випадків корупційного впливу на результати спортивних змагань. Процес розпочинається у профільному комітеті ФФУ – Комітеті з етики та чесної гри. ФФУ реагує на будь-яке інформаційне повідомлення про підозру до наявності фіксованого результату. Крім того, національній асоціації вдалося взяти також на озброєння систему УЄФА з моніторингу ставок.

Члени Комітету, отримавши сигнал про договірний статус конкретної футбольної зустрічі, займаються збором та аналізом інформації з подальшим наданням своїх висновків до КДК. Але якщо до цього моменту у Комітету з етики та чесної гри були відсутні функції дисциплінарного впливу, то після втілення законопроекту у життя ефективність його профілактичної роботи збільшиться у рази.

Так, за словами віце-президента ФФУ Ігоря Кочетова, одним з питань порядку денного XVIII чергового Конгресу стане розширення повноважень цього Комітету, згідно з яким ведення внутрішніх розслідувань з приводу порушень принципів «FairPlay» стане реальністю.

Зміни до Дисциплінарних правил

Наступним елементом у ланцюгу виявлення та покарання осіб, які взяли участь у договірних матчах, є Контрольно-дисциплінарний комітет ФФУ. На цій стадії порушники вже можуть потрапити до зони ризику, оскільки КДК має право застосовувати санкції спортивного характеру до клубів, функціонерів та безпосередньо футболістів.

Щоправда, список цих санкцій також обмежений – штрафи та відсторонення фізичних осіб на певну кількість матчів. Як повідомив виконуючий обов’язки голови КДК Денис Лутюк, наразі готуютьсязміни до Дисциплінарнихправил, які дозволять карати команди-учасниці договірних матчів включно до їх дискваліфікації.

Більше того, відтепер національна асоціація зможе передавати справи до правоохоронних органів. Згідно із законом, останні отримали право надавати запит до дисциплінарного органу ФФУ для поповнення доказової бази складу правопорушення.

Закон відкриває й інший шлях оперативного реагування у разі виявлення договірних матчів. Будь-яка особа, яка має достовірну інформацію з приводу договірного статусу спортивних змагань, але не хоче чекати вердикту КДК, може напряму звернутися до правоохоронних органів. Для цього необхідно лише подати відповідну заяву та надатиматеріаливласного розслідування.

Кінцева зупинка – санкції

Будь-яка дія, яка матиме ознаки спортивного шахрайства, відтепер буде розцінюватися не тільки спортивними санкціями, а й 369-ю статтею Кримінального Кодексу України. Особи, що здійснюють вплив на досягнення фіксованого результату, нестимуть кримінальну відповідальність.

Причому це стосується як футболістів, які виходять на поле та забезпечують необхідний результат, так і замовників цього правопорушення – представників команд, агентів, менеджерів, тренерів, тощо.

Вияв корупції у спорті каратиметься штрафом: від двохсот до двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або позбавленням волі на строк від двох до п’яти років із спеціальною конфіскацією.